Serangan Jantung Itu Datang Tiba-tiba Tanpa ‘HINT’, Bila Sesak Nafas Cepat Ke Klinik – Mingguan Wanita

Jangan ingat orang sihat, aktif lagi cergas itu tak boleh kena serangan jantung. Penyakit ini antara pembunuh senyap, jadi segeralah buat pemeriksaan menyeluruh, kalau anda ada tan-tandanya.

Wanita ini, Cik Puan Ammy antara ibu yang aktif, bersukan malah peniaga yang tak kenal erti diam. Bila mana dia tiba-tiba alami serangan jantung, panik seketika keluarganya.

Pengalaman cemas itu dicatatkan agar menjadi panduan buat pembaca Mingguan Wanita

Orang Sihat, Aktif Bersukan Boleh Kena Serangan Jantung?

Sebelum ni aku hairan dan tertanya-tanya bagaimana dan kenapa seorang yang sihat, bersukan dan aktif boleh kena serangan jantung atau heart attack tanpa ada tanda-tanda sebelum ianya menyerang sehingga membawa kepada kematian.

Tetapi selepas aku laluinya sendiri baru aku tahu ianya datang dengan secara tiba-tiba tanpa sebarang ‘hint’.

Ahad lepas, jam 5 petang, elok jer aku jalan-jalan dengan anak-anak dan suami tanpa ada rasa sakit. Galak jer shopping di kedai RM2.10 beli barang-barang plastik untuk sangkar kucing. Habis shopping segera balik rumah dan kemas dapur pula bersama anak-anak.

Tiba-tiba terasa sakit di bahagian belakang bahu (belikat) berdenyut-denyut. Aku minta tolong suami urutkan. Selesai urut aku masuk bilik untuk rehat.

Bila letak kepala di bantal tiba-tiba rasa sesak nafas dan sakit di bahagian dada kiri serta tegang di bahagian leher dan sekitar rahang.

Minta suami urut lagi.

Cuma Fikir Dah Nak Mati..

Nafas semakin pendek dan dada rasa seperti ditekan-tekan. Suami bawa pergi klinik swasta.

Setelah buat ECG, doktor meminta suami segera bawa aku ke hospital untuk mendapat rawatan lanjut kerana simptom-simptom menunjukkan aku ada masalah jantung.

Masa dalam kereta, denyutan jantung aku amat laju seolah-olah ianya akan pecah. Hanya kalimah syahadah sahaja yang keluar daripada mulut aku tanpa henti.

AKU DAH NAK MATI…” Hanya itu saja yang aku fikir.

Entah apa yang berlaku, bila mana aku sedar, aku sudah berada di hospital. Dikelilingi oleh beberapa orang doktor.

Ada yang cucuk tangan pasangkan jarum branula, ada yang tekan-tekan dada aku, ada yang gosok-gosok belakang aku dan ianya berlaku dalam masa yang amat pantas.

Jelas dipendengaranku hanya kata-kata,

Puan…terus bernafas jangan tidur…”

Puan kami nak tolong puan…”

Puan tarik nafas dalam kiraan 10 kemudian lepas…” Dan pelbagai lagi.

Selepas beberapa jarum ubat dimasukkan. Nafasku yang kencang seolah-olah sedang berlari itu mula reda. Denyutan jantung semakin perlahan dan tenang.

Doktor kata aku hampir mendapat serangan jantung dan ‘lucky’ kerana segera dibawa ke hospital untuk mendapat rawatan.

Setelah pelbagai ujian dibuat. Alhamdulillah, doktor sahkan aku sihat. Tiada tekanan darah tinggi, kolestrol terkawal dan gula dalam darah juga normal.

Ada Rahmat Di Sebalik Ujian Tuhan

Kenapa boleh dapat serangan jantung jika semuanya sihat?

Kuasa Allah SWT untuk menguji hambaNya. Tapi yang penting, aku tahu di sebalik ujian itu, ramai yang sayangkan aku.

Buat suami tercinta. Terima kasih kerana bersusah payah mendukung isterimu yang berat ni bawa masuk ke hospital tanpa mengharap bantuan kaki tangan hospital.

Terima kasih juga pada mak mertuaku, abang ipar, kakak ipar dan adik iparku sanggup datang jauh-jauh melawatku walaupun hari dah lewat malam.

Mak, ayah dan adik beradik di kampung yang tak putus berdoa untukku serta anak-anakku yang setia di sisi membantu aku uruskan rutin harian. Sayang kamu semua.

Buat kalian para pembaca, sihat tidak bermakna kita bebas daripada serangan jantung. Ianya datang secara tiba-tiba dan itulah yang paling bahaya.

Kata Doktor, Tekanan Perasaan Dan Emosi Juga Boleh Jadi Punca

Menurut doktor yang merawat aku, selain daripada penyakit darah tinggi atau kolestrol, keletihan yang keterlaluan, tekanan perasaan dan emosi juga boleh mengakibatkan serangan jantung secara tiba-tiba.

Jika ada simptom-simptom yang aku sebutkan di atas. Segeralah mendapatkan rawatan sebelum terlambat…

Mati itu pasti, tetapi selagi kita mampu berjuang untuk hidup, jangan cepat mengalah, teruskan berusaha untuk bernafas demi insan-insan yang masih memerlukan kita.

Sumber/Foto : Cik Puan Ammy

Nasib ibu muda, suami retak tempurung kepala

KOTA BHARU: Ibarat sudah jatuh ditimpa tangga, begitulah nasib ibu muda, Suhana Abdullah, 29, yang perlu menjaga tiga anak kecil dan suami yang sedang terlantar sakit.

Segala berubah dalam kehidupan Suhana, apabila suaminya, Mohd Zaid Mat Yusof, 33, retak tempurung kepala akibat ditimpa kemalangan di tempat kerja pada Ogos tahun lalu.

“Ketika kejadian, suami sedang memasang papan tanda kedai di Tumpat sebelum dia tiba-tiba tergelincir jatuh dan kepalanya terhentak di jentera trak angkat susun (forklift).

“Suami baru saja tiga bulan berjinak-jinak membuka perkhidmatan kimpalan dengan sepupu, niat dia nak tambah pendapatan keluarga tapi apakan daya ini pula yang terjadi,” katanya yang ketika ini menemani suami di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII) di sini, hari ini.

Menurutnya, dia yang tidak bekerja terpaksa mengharapkan ihsan orang ramai bagi menampung keperluan harian suami seperti lampin pakai buang, kapas, tisu dan susu mencecah lebih RM300.

“Saya turut risau memikirkan nasib tiga anaknya, Muhammad Zarif Ikhwan, 4; Muhammad Zaim Irsyad, 3, dan Muhammad Zafran Aiman, tiga bulan.

“Buat masa ini, keluarga mentua dan ibu saya di Kampung Gong Manak, Pasir Puteh dan Kampung Wakaf Mek Zainab, Kota Bharu bergilir-gilir tolong menjaga anak apabila saya perlu berulang-alik ke hospital,” katanya.

Bagi yang ingin membantu, boleh menyalurkan sumbangan ke akaun Suhana Abdullah di akaun Bank Simpanan Nasional (BSN) bernombor 03103-41-00002961-6

Insurans kesihatan satu keperluan, wajib dimiliki

Bukan mudah untuk memujuk seseorang membeli atau memiliki polisi insurans. Di sebelah lain, ada yang memiliki lebih dari 2 polisi untuk diri sendiri. Maka kita ada 2 ragam manusia yang kurang sedar kepentingan insurans dan peka terhadapnya, tidak kiranya insuran kesihatan, pendidikan, nyawa dan sebagainya.

Lebih-lebih lagi dengan kenaikan harga penjagaan kesihatan, wajarlah kita mempertimbangkan untuk memiliki insurans.

Bukan itu sahaja, tahap kesihatan masyarakat Malaysia pun bukanlah pada tahap yang baik, maka dengan meningkatnya pelbagai penyakit, insurans khususnya insurans kesihatan menjadi satu keperluan.

Insurans kesihatan memberikan anda peluang dan sokongan kewangan yang amat diperlukan semasa kecemasan perubatan.

Insurans kesihatan adalah pembayaran perbelanjaan perubatan yang ditanggung oleh pihak yang diinsuranskan. Ia membayar perbelanjaan yang ditanggung daripada penyakit atau kecederaan, kepada pembekal penjagaan secara langsung.

Terdapat pelbagai jenis pelan insurans kesihatan, misalnya, insurans kesihatan individu, insurans kesihatan keluarga, insurans penyakit kritikal dan lain-lain.

Wajarlah menjadikan pembelian insurans kesihatan sebagai sebahagian daripada perancangan kewangan.

Menurut seorang ejen insurans dari sebuah syarikat insurans terkemuka di Malaysia, Nanthini Nadeson, insurans kesihatan memberi sokongan kewangan yang sangat diperlukan semasa kecemasan perubatan apatah lagi, penjagaan perubatan swasta di negara kita dikategori mahal.

Jelasnya, ini di sebalik pelbagai inisiatif kerajaan dalam memperkasa skim kesihatan seperti kad insurans Peduli Sihat oleh kerajaan Selangor dan perbelanjaan modal ke arah penjagaan kesihatan memperbaiki keadaan semasa oleh kerajaan Persekutuan.

“Walaupun kerajaan mengusahakan pelbagai cara meningkatkan tahap kesihatan, kita juga bertanggungjawab terhadap diri dan keluarga kita.

“Oleh itu wajarlah memiliki insurans kesihatan untuk anda dan keluarga. Bagaimanapun, premium insurans kesihatan yang perlu dibayar untuk mendapatkan polisi insurans yang baik berbeza untuk setiap orang berdasarkan beberapa faktor yang berbeza,” kata Nanthini yang berkecimpung dalam bidang insurans sejak 6 tahun.

Di bawah adalah 5 sebab utama yang untuk mendapatkan insurans kesihatan:

1. Perubahan gaya hidup

Peralihan dalam gaya hidup manusia pada masa kini menjadikan mereka cenderung kepada pelbagai masalah kesihatan. Berulang-alik di atas jalan, jadual kerja yang sibuk, tabiat makan yang salah, kualiti makanan dan tahap pencemaran yang semakin meningkat meningkatkan risiko masalah kesihatan.
Sekiranya anda mahu mendapatkan rawatan segera di hospital awam, ingat, anda mungkin kena tunggu giliran anda ekoran kebanjiran orang ramai.

2. Peningkatan kos perubatan:

Kos perubatan meningkat secara mendadak dari hari ke hari sejak kebelakangan ini. Oleh itu, dalam situasi kecemasan, pengguna tiada pilihan lain tetapi menggunakan simpanan mereka. Ia pasti menjejaskan perancangan kewangan masa depan mereka. Banyak laporan yang menunjukkan rakyat kelas kedua dan ketiga bergantung kepada tabungan mereka sendiri untuk menangani kecemasan kesihatan.

3. Manfaat cukai pendapatan

Tahukah anda pembayaran yang dibuat ke atas premium insurans kesihatan juga layak untuk potongan cukai. Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) memberi keutamaan untuk menuntut pelepasan cukai sekiranya anda mempunyai perlindugan perubatan. Dalam borang pelepasan cukai individu, senarai ke 19 dan 21 adalah tuntutan yang boleh dilakukan dengan LHDN untuk pelepasan cukai dengan Takaful. Namun terdapat had untuknya iaitu RM 6,000 untuk insurans nyawa dan RM 3,000 untuk perubatan.

4. Liputan perbelanjaan hospitalisasi

Insurans kesihatan bukan sahaja meliputi kos perubatan malah kos perbelanjaan OPD (jabatan pesakit luar) dan ujian diagnostik. Maka ia menjadikan insurans kesihatan lebih penting kerana bukan sahaja meliputi kos kemasyarakatan tetapi juga perbelanjaan yang dilakukan terhadap ujian OPD dan diagnostik sebelum dan selepas tempoh masa yang ditetapkan seperti yang ditetapkan oleh polisi.

5. Faedah tambahan

Polisi menyeluruh tertentu juga menawarkan manfaat tambahan seperti ambulans, liputan pembedahan penjagaan harian, liputan pemeriksaan kesihatan dan perbelanjaan vaksinasi di bawah insurans kesihatan. Ada syarikat-syarikat insurans pada masa kini yang menawarkan insurans kesihatan untuk rawatan alternatif.

Usia tepat untuk beli insurans kesihatan

Ramai yang dalam dilema mengenai usia yang betul untuk membeli polisi insurans kesihatan. Ramai yang menunggu sehingga hari tua, baru hendak mencari insurans.

Namun, jika dasar insurans kesihatan dibeli pada usia muda, maka anda perlu membayar amaun yang kurang untuk polisi itu.

Premium meningkat seiring dengan tahap kesihatan seseorang. Premium untuk pelan kesihatan ditentukan oleh umur, sejarah perubatan, bandar kediaman dan lain-lain daripada yang diinsuranskan. Jadi, jika anda membeli pelan kesihatan lebih awal, ia akan membantu anda menjimatkan premium yang dibayar.

Apabila membeli insurans kesihatan, jangan ketinggalan untuk menyertakan insurans penyakit kritikal.

Ini kerana ia menawarkan pembayaran jumlah tetap selepas anda didiagnosis dengan penyakit kritikal yang dilindungi oleh polisi tersebut. Anda boleh memilih untuk membeli polisi penyakit kritikal sebagai insurans asing atau bersama-sama insurans kesihatan biasa.

Insurans penyakit kritikal bertindak sebagai tambahan yang sangat berharga kepada perlindungan kesihatan asas jika anda didiagnosis dengan penyakit serius.

Ibu buntu cari kos rawatan anak

YAN- Seorang ibu runsing memikirkan wang keperluan untuk membeli ubat kanser anaknya yang bernilai RM50,000 masih belum mencukupi.

Hamiza Abdul Rahman, 42, berkata, dia memerlukan RM10,000 sahaja lagi bagi membolehkannya membeli ubat yang disaran doktor.

Menurutnya, anaknya, Muhammad Iqmal Mahazir, 19, menghidap kanser darah jenis limfoma hogdkins tahap empat sejak April tahun lalu.

“Anak saya kini semakin lemah dan tak ada selera makan menyebabkan dia tak dapat bergerak hingga banyak menghabiskan masa di dalam bilik tidur di rumahnya di Kampung Titi Serong, Yan,” katanya.

“Saya susah hati lihat keadaan anak dan terus ambil keputusan untuk hantar dia ke hospital berdekatan,” katanya.

Hamiza berkata, anaknya pernah menjalani pembedahan sumsum tulang di Hospital Ampang, Kuala Lumpur tetapi gagal.

Menurutnya, dia bimbang keadaan kesihatan anaknya makin merosot dan hanya makan buah dalam kuantiti sedikit saja kerana tiada selera makan.

Katanya, mereka mendapat bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM350 sebulan, namun ia tidak mencukupi kerana perlu mengumpul wang untuk membeli ubat dan kos berulang-alik ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) di Alor Setar.

“Jika cukup jumlah RM50,000 itu, doktor meminta saya menghubunginya kerana bekalan ubat sudah ada, cuma kos agak tinggi untuk membayar ubat berkenaan.

“Kos itu merangkumi 18 dos ubat iaitu setiap satu dos mampu bertahan hanya tiga minggu dan fungsi ubat itu bagi mengelakkan kanser itu merebak ke seluruh badan,” katanya.

Hamiza berkata, lebih membimbangkan apabila bahagian bahu kiri anaknya membengkak akibat sel kanser yang sudah merebak. Orang ramai yang ingin menghulurkan sumbangan boleh hubungi 017-5981506 atau akaun 7045847175 (CIMB) Hamiza.

Hibah Ke Wasiat, Mana Satu Pilihan Terbaik. Peguam Ni Jelaskan. – KELUARGA

Yang Mana Satu : Hibah Ke Wasiat?

Hibah ke Wasiat sebenarnya dua2 ada fungsi dan peranan dia masing2. Susah nak faham kalau kita hanya bagi fakta2 sahaja. Saya kena buat part demi part sebab saya ada banyak kes2 dan kisah benar nak dikongsi. Supaya melalui kes2 dan kisah benar tu lebih mudah orang ramai nak faham aplikasi hibah dan wasiat yg lebih praktikal bukan berdasarkan teori sahaja.

Ok biasanya yg banyak bertanya pasal hibah dan wasiat ni golongan wanita para isteri2. Sebab mereka tahu bahagian mereka paling sedikit. Sampai ada yg mintak tolong saya..”puan tolong la pujukkan suami saya supaya buat hibah. Kalau saya yg cakap nanti dia ingat saya cuma nak harta dia dan nak suruh dia mati dulu dari saya..” Haa.. siapa yg pernah terfikir dialog di atas? Saya tak boleh pujukkan.. nanti jadi lain pulak. Yang saya boleh bantu hanya tolong bagi kefahaman dan kesedaran sahaja.

Tapi kalini saya nak kongsikan 1 kes yg melibatkan org lelaki sendiri. Seorang lelaki yg juga suami dan ayah kpd seorg anak perempuan datang berjumpa saya untuk buat hibah. Umurnya muda lagi tapi dah ada harta 2 biji rumah yg lokasinya agak strategik dan beberapa ekar kebun sawit. Profil kewangannya mmg cantik dgn beberapa pakej insurans yg diambil dan beberapa pelaburan yg dibuat. Apa yg membuatkan beliau nekad nak buat hibah?

Ceritanya.. ”Isteri saya surirumah. Saya hanya ada seorang anak perempuan. Adik-beradik saya ramai lelaki dan ibu saya masih hidup. Baru2 ni saya ada borak2 santai bagitau nak merancang harta saya dgn keluarga. Adik-beradik saya tak setuju. Katanya diorang pun ada hak ke atas harta2 saya. Ibu saya pun ada cakap dia nak bahagian atas rumah saya. Saya terkejut dan tak sangka! Sebab saya masih hidup dan harta2 saya belum pun jadi harta pusaka lagi tapi mereka dah berkira2 bahagian mereka. Hubungan saya dgn adik-beradik pun taklah rapat sgt sebenarnya. Sebab tu saya tak lantik mereka jadi saksi saya pun puan. Tak sangka apa yg saya baca selama ni tentang perebutan harta terjadi kat keluarga saya sendiri. Bezanya saya masih hidup. Saya tak dapat bayangkan apa nasib isteri dan anak perempuan saya kalau saya tak buat apa-apa..”

Oo patutlah beliau nekad betul nak buat hibah. Betul lah..selagi tak kena batang hidung sendiri memang kita tak akan sedar. Agak2 kalau si suami ni buat wasiat nak bagi semua harta dia kepada isteri dan anak perempuan dia sahaja..apa akan jadi pada wasiat dia? Cuba bayangkan.. selepas kematian dia..dgn struktur faraid yg sama..agak2 adik-beradik lelaki dan ibu dia cabar tak wasiat tu? Sebab mereka pun waris2 si suami dan berhak dapat bahagian faraid. Kalau mereka tak setuju dengan wasiat tu, mereka boleh cabar wasiat tu di mahkamah syariah. Hanya mahkamah syariah sahaja yg ada bidangkuasa untuk tentukan samada wasiat tersebut boleh dilaksanakan atau tidak bukannya agensi yg menyediakan wasiat tu. Antara perkara penting yg mahkamah akan ambil kira :

1) Adakah wasiat itu mengikut hukum syarak? Tidak. Kerana wasiat itu dibuat kepada waris iaitu isteri dan anak perempuan. Sdgkan wasiat sepatutnya dibuat kepada BUKAN waris. Tambahan lagi dibuat ke atas semua harta bukan 1/3 sahaja.

2) Jika wasiat dibuat kepada waris..adakah waris2 yg lain setuju? Jika waris2 yg lain setuju tak ada masalah maka wasiat tersebut boleh dilaksanakan. Tapi dalam kes ini? Jika ada waris2 yang cabar maka wasiat itu akan terbatal dan tak berkuatkuasa.

Maka akhirnya harta2 si suami tadi akan dibahagikan secara faraid. Dan bahagian isteri hanya 1/8. Apa akan jadi pada nasib isteri dan anak perempuan tadi jika msg2 akan menuntut bahagian ke atas rumah tu? Adakah itu hasrat si suami tadi semasa menulis wasiat? TIDAKKK! Perkara tu takkan terjadi puan..sebab saya masih hidup dan saya nak buat hibah sekarang! Fuhh tersedar dari lena dan igauan mimpi ngeri rupanya..

Adakah hibah tak adil dan melarikan hak waris2 yg lain? Perlu difahami..hibah dibuat semasa hidup. Dan harta tersebut bukan lagi harta pusaka. Kita berhak nak bertasarruf dgn harta kita sendiri. Nak bagi kat orang atau nak jual itu hak kita. Kecuali kalau kita dah mati, harta itu bukan harta kita lagi. Ia akan jadi harta pusaka. Barulah perlu ditadbir mengikut prosedur harta pusaka.

Nota 1 : Suami tu cuma hibahkan rumah2 dan kebun sawit kat isteri dan anak perempuan dia je. Sbb nak pastikan isteri dan anak dia ada tempat tinggal dan pendapatan lepas dia mati nanti. Harta2 dia yg lain macam ASB, saham2, wang tunai dll tu semua dia tak hibahkan pun. Tetap akan diagihkan secara faraid kpd waris2 yg lain.

Nota 2 : Yang saya faham hibah tu hadiah. Habis tu kalau dah hadiahkan semua harta2 kita kat orang, kita dah tak ada apa2 harta lagi la kan? Kalau isteri dan anak tinggalkan saya macamana? Haa sebab tu nak buat hibah pun kena ada ilmu bukan pakai buat je. Hibah kan ada banyak jenis. Hibah mutlak dan hibah bersyarat. Keperluan setiap orang tak sama.

Hibah tu tak zalim. Yg zalim tu org yg tak nak cari ilmu yg betul tentang hibah dan wasiat. Hibah bukan melarikan pusaka tetapi merancang harta.

Sumber : Roslina Safiyah & Co.

1 2 3 4 41