Tipu harta pusaka: Suri rumah diberi tempoh 9 hari

Suri rumah berusia 48 tahun itu didapati menjual enam lot tanah pusaka keluarga tanpa pengetahuan adik-beradiknya.

Seorang suri rumah diberi tempoh sembilan hari bagi memberi jawapan ke atas tuntutan ganti rugi berjumlah RM720,000 oleh lima adik-beradik kepadanya kerana didapati melakukan penipuan harta pusaka arwah bapa mereka.

Keputusan dibuat di Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu pada Selasa, selepas wanita berusia 48 tahun itu, selaku defendan memohon agar memberi sedikit masa kepadanya bagi mempertimbangkan semula tuntutan berkenaan.

Defendan sebelum ini didapati menjual enam lot tanah pusaka milik kelima-lima beradik itu tanpa pengetahuan dengan cara menipu tandatangan tiga daripada mereka semasa proses jual beli tanah di Kemasik, Kemaman.

Jabatan Kimia turut mengesahkan kesemua tandatangan yang dibuat di setiap dokumen jualan tanah berkenaan adalah palsu.

Sebelum ini, adik-beradik wanita itu yang berusia antara 29 hingga 51 tahun, selaku plaintif, memfailkan pernyataan tuntutan berjumlah RM720,000 menerusi Tetuan Mohd Zubir Embong @ Associates.

Pernyataan difailkan pada 17 Januari lalu di Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu yang mengandungi sembilan tuntutan itu mendapat persetujuan daripada Hakim Datuk Zainal Azman Ab.Aziz yang menghakimi tuntutan tersebut.

Dalam tuntutan tersebut, plaintif-plaintif turut menamakan Jabatan Ketua Pengarah Tanah Dan Galian, selaku defendan kedua.

Mahkamah bersetuju dengan kesemua tuntutan dibuat antaranya melibatkan bayaran kerugian jualan tanah pusaka dan kos guaman semua plaintif.

PruBSN Warisan – Pelan Hibah Terbaik untuk Anda

PruBSN Warisan – Pelan Hibah Terbaik untuk Anda

Kalau kita berbicara tentang takaful, hibah sudah pasti menjadi satu topik utama. Secara ringkasnya hibah ini macam wasiat. Duit atau harta akan dibahagikan seperti yang ditetapkan. Namun kini ada cara yang lebih mudah untuk anda buat wasiat dan hibah sekaligus. Iaitu dengan PruBSN Warisan.

Pada tahun 2016, PruBSN Takaful telah melancarkan satu pelan terbaru iaitu PruBSN Warisan. Ia merupakan suatu pelan perlindungan yang berkonsepkan hibah. Dengan pelan ini, anda dapat menghibahkan manfaat daripada perlindungan yang ditawarkan kepada insan yang tersayang. Saya yakin dan pasti, anda juga ada insan yang anda sayangi kan? Jadi kalau anda sayangkan mereka, eloklah ‘hibah’ kan sesuatu untuk mereka.

Kenapa perlu hibah dengan PruBSN Warisan?

Tak lengkap rasanya jika hidup ini tiada matlamat. Setiap orang sudah pasti ada matlamat masing-masing. Salah satu dari matlamat hidup adalah ingin membina keluarga yang bahagia dan memastikan masa depan mereka terjamin. Akan tetapi, perjalanan hidup ini tak semudah yang disangka. Kemungkinan perjalanan terkandas ditengah jalan adalah sangat tinggi.

Sekiranya anda sedar tentang risiko ini, sudah pasti anda akan menjadikan PruBSN Warisan sebagai persediaan. PruBSN Warisan sememangnya direka khusus bagi memenuhi keperluan anda untuk meninggalkan warisan kepada orang yang anda sayangi. Jadi, sekiranya apa-apa berlaku kepada anda, ianya tidak lah menjejaskan kelangsungan hidup mereka.

Apa kelebihan yang ada dengan PruBSN Warisan?

Sesuai dengan namanya, PruBSN Warisan menumpukan manfaat kepada waris anda. Maklumlah, sekiranya anda tiada, mereka masih terpaksa meneruskan kehidupan. Dan yang pasti ianya lebih sukar dengan ketiadaan anda. Berikut adalah kelebihan pada PruBSN Warisan:

a. Sara Hidup Keluarga

Perlindungan yang ditawarkan adalah minimum sebanyak RM 250,000. Ianya dalam bentuk pampasan yang diberikan terus kepada waris secara hibah.

b. Hibah

Lakukan penamaan waris anda bagi membolehkan mereka mendapat manfaat diatas. Bagi mereka yang masih belum tahu, sila ke laman hibah untuk maklumat lanjut.

c. Had Tanpa Pemeriksaan Perubatan Yang Tinggi

Kebanyakkan pelan takaful akan meneliti permohonan dengan pemeriksaan perubatan. Tapi dengan PruBSN Warisan, anda boleh mendapatkan perlindungan sebanyak RM 1,500,000 tanpa pemeriksaan perubatan.

*tertakluk kepada umur dan tahap kesihatan orang yang dilindungi

Perlindungan yang ditawarkan oleh PruBSN Warisan

Secara jujurnya, pada saya pelan ini memang sangat menarik. Kenapa saya kata macam tu adalah sebab perlindungan yang ditawarkan adalah komprehensif. Jumlah perlindungan yang tinggi dengan bayaran sumbangan bulanan yang rendah. Itu yang saya dapat rumuskan mengenai PruBSN Warisan. Di bawah ini saya kongsikan ‘detail’ mengenai pelan ini.

1. Manfaat Kematian

Jika berlaku kehilangan nyawa, waris anda akan menerima pampasan berdasarkan nilai jumlah perlindungan asas atau nilai unit didalam akaun unit perlindungan & akaun init perlaburan (yang mana lebih tinggi).

2. Manfaat Hilang Upaya Kekal dan Menyeluruh (TPD)

Sekiranya anda ditimpa kemalangan yang menyebabkan anda mengalami TPD, anda akan menerima pampasan berdasarkan nilai jumlah perlindungan asas atau nilai unit didalam akaun unit perlindungan & akaun init perlaburan (yang mana lebih tinggi). Nilai maksimum yang tertakluk dalam manfaat ini adalah RM 4,000,000.

3. Tempoh Manfaat Fleksibel

Anda boleh memilih tempoh manfaat perlindungan sehingga umur 70 atau 80 tahun. Namun ia tertakluk kepada tempoh manfaat minimum adalah 10 tahun.

4. Tempoh Sumbangan Fleksibel

Terdapat beberapa pilihan tempoh sumbangan iaitu 5 tahun, 10 tahun, 20 tahun atau tempoh perlindungan penuh.

5. Had Umur Kemasukkan

Pelan ini terbuka untuk mereka yang berumur 19 tahun sehingga 70 tahun (umur pada tarikh lahir akan datang).

6. Jumlah Perlindungan

Nilai minimum bagi perlindugan yang ditawarkan adalah RM 250,000 dan ke atas.

7. Sumbangan

Jumlah minimum sumbangan adalah RM 100. Nilai sumbangan ini adalah bergantung kepada pilihan anda bagi item 3, 4, 5 dan 6 diatas. Kadar sumbangan juga berbeza atas beberapa faktor. Sila ke laman faktor bayaran takaful bagi maklumat lanjut.

 

Pelbagai kelebihan, manfaat dan perlindungan yang ditawarkan pada PruBSN Warisan. Ini membuatkan pelan ini adalah pelan hibah yang terbaik daripada PruBSN Takaful. Jadi sekiranya anda berminat untuk mendapatkan pelan yang terbaik ini, hubungi sya. Saya akan bantu anda ‘wariskan’ sesuatu kepada insan yang anda sayangi.

Tinggal kerjaya makan gaji

TIDAK ramai yang sanggup mengetepikan kerjaya ‘makan gaji’ untuk masuk ke dunia perniagaan yang belum tentu menjanjikan kejayaan. Jika ada pun, ia biasanya dilakukan secara sampingan.

Namun Fahizzal Md Saad, 31, meninggalkan kerjayanya untuk masuk ke alam perniagaan, meskipun pada ketika itu usianya baru menginjak 25 tahun.

Kerjaya sebagai perunding mungkin dilihat alternatif bagi mereka yang tidak mempunyai pekerjaan. Tetapi tidak untuk Fahizzal yang menganggap dunia perniagaan medan untuk dapat ganjaran setimpal usaha digerakkan.

“Pada masa itu, saya rasa kerja diberikan majikan tidak setimpal dengan gaji yang saya dapat. Jadi saya nekad cari sesuatu yang setimpal dengan kerajinan dan usaha saya.

“Saya terus mengorak langkah memilih Prudential BSN Takaful kerana saya lihat apa yang saya mahukan ada dalam perniagaan takaful ini,” katanya.

Baginya, untuk merubah sesuatu perkara perlu bermula dari diri sendiri.

“Saya selalu memegang prinsip untuk melihat apa kita capai dalam lima atau 10 tahun ke hadapan ialah tindakan dan sikap yang kita ada sekarang,” katanya.

Beliau berkata, semasa mula menceburkan diri sebagai perunding insurans, dia pernah gagal mendapat pelanggan selama tiga bulan berturut-turut.

Keadaan itu katanya, menyebabkan dia terpaksa menyewakan kereta bagi mendapatkan duit belanja bulanan.

“Agak mencabar dengan masalah kewangan yang semakin teruk sehingga saya terpaksa sewakan kereta. Namun cabaran harus ditempuh dan paling penting jangan putus asa,” katanya.

Berkat kesungguhan yang ditunjukkan, beliau kini boleh berbangga apabila berjaya menubuhkan agensi sendiri, Al Madani Group (AMG) yang mula beroperasi sekitar 2011 lalu.

“Sasaran 2015 kini, mahu mengembangkan perniagaan takaful ini kepada segmen pasaran yang berbeza selaras dengan misi untuk melahirkan usahawan takaful profesional,” katanya.

Hibah dalam Takaful bantu urus harta lebih cepat

13913719_10202240075641376_40585025242656399_o

HIBAH mungkin sesuatu yang asing dan jarang didengar berbanding zakat, wakaf, sedekah atau wasiat. Namun, hibah bukanlah instrumen kewangan baharu dalam Islam.

Menurut undang-undang Islam seseorang itu dibenarkan memberi atau menghadiahkan sebahagian atau seluruh harta kekayaannya ketika dia masih hidup kepada orang lain tanpa sebarang paksaan serta mengharapkan sebarang balasan.

Pemberian semasa hidup ini dikenali sebagai ‘hibah’ ataupun bermaksud ‘hadiah’. Dalam hukum Islam jumlah harta seseorang yang dapat dihibahkan itu tidak terhad.

Hal ini berbeza dengan pemberian seseorang melalui wasiat yang terbatas pada satu pertiga daripada harta peninggalan dan tidak boleh mewasiatkan harta kepada seseorang waris kecuali dengan persetujuan semua waris yang lain.

Hibah merupakan salah satu langkah yang sesuai digunakan dalam pembahagian harta di kalangan umat Islam iaitu di antara waris dan sesama ahli keluarga.

Hibah telah diguna pakai sebagai konsep tambahan kepada produk-produk takaful yang diamalkan oleh kebanyakan pengendali takaful.

Misalnya melalui produk pelan pendidikan, ibu atau bapa sebagai pembayar caruman (pemberi hibah) dan anaknya merupakan orang yang dilindungi (penerima hibah). Hibah seperti ini diharuskan kerana semua rukun dan syarat dapat dipatuhi.

Selain itu, ada pengendali takaful yang memberikan manfaat dalam bentuk hibah kepada peserta sebagai ganjaran atas kejayaan peperiksaan tertentu yang dicapai oleh peserta.

Hibah jenis ini juga jelas dan adalah tidak bercanggah.

Terdapat juga pelaksanaan hibah menerusi manfaat takaful iaitu waris akan menerima manfaat jika peserta mengalami musibah hingga menyebabkan kematian. Andai kata peserta meninggal dunia, jumlah perlindungan akan dihibahkan kepada waris beliau.

Sebagai contoh, sekiranya seorang suami ingin menghibahkan keseluruhan manfaat takaful kepada isterinya, maka isterinya itu akan mendapat keseluruhan jumlah perlindungan tersebut.

Hal ini kerana penamaan hibah atau pemberian tersebut telah ditentukan ketika peserta masih hidup. Bagi si isteri pula dia menerima manfaat takaful berasaskan konsep hibah bersyarat di mana manfaat tersebut akan diberikan secara terus dan dipindah milik kepadanya setelah suami meninggal dunia dan tidak menjadi sebahagian harta pusaka peserta.

Sebaliknya jika suami yang merupakan peserta melantik isteri sebagai wasi (pemegang amanah), maka tanggungjawab isteri untuk membahagikan wang daripada jumlah perlindungan kepada waris secara faraid.

Bagaimana pula pengagihan harta kepada mereka yang memerlukan tetapi tidak berhak mendapat harta secara faraid ataupun menerusi wasiat?

Sebagai contoh, pemberian harta kepada anak angkat. Pengagihan harta boleh dilakukan melalui pemberian hibah dan mereka akan turut mendapat manfaat daripadanya.

Hibah dapat melancarkan pembahagian harta, merapatkan ikatan persaudaraan dan pertalian kasih sayang dalam masyarakat hari ini.

Sikap saling membantu dan berkasih sayang akan terus terjalin dalam sesebuah keluarga dengan penuh kerukunan walaupun setelah ketiadaan salah seorang ahli keluarga,  terutamanya ketua keluarga yang bertanggungjawab menanggung segala keperluan keluarganya.

Jadi penyimpan BIJAK

ORANG BIJAK AKAN GUNA KAD PERUBATAN BUKAN DUIT YANG DI SIMPAN.

Kenapalah orang kita masih nak gunakan duit simpanan setelah berpenat lelah mereka mencari dan mengumpulnya bertahun-tahun, tiba-tiba habis bayar bil perubatan hospital.

Sedangkan kita boleh berjimat dengan mendapatkan KAD PERUBATAN yang sudah dijamin oleh Bank Negara Malaysia dengan Jaminan bahawa anda LAYAK mendapat pembiayaan perubatan melebihi RM2 juta seumur hidup.

Hanya dengan Simpan RM5  anda akan perolehi Kad Perubatan dari PruBSN Takaful yang memberikan Pembiayaan Perubatan dari RM60,000 setahun sehingga RM4,000,000 Seumur Hidup.

Berapakah Yang Anda Kena Simpan SEHARI untuk dapatkan jumlah RM60,000 SETAHUN?

RM60,000 / 356 hari.

=> RM 164.40 SEHARI

Sebulan => RM 4932 Sebulan.

Berapakah Yang Anda Kena Simpan SEHARI untuk dapatkan jumlah RM4,000,000 seumur hidup?

Purata Jangka hayat manusia ialah 80 tahun

RM4,000,000 / 356 hari / 80 tahun

=> RM 137 SEHARI

Sebulan ==> RM 948 Sebulan

TETAPI dengan hanya SIMPAN RM5 sehari, dah boleh dapatkan RM4,000,000 dalam bentuk jaminan pembiayaan perubatan seumur hidup. 

Ini adalah lebih murah jika anda cuba menyimpan RM31 sehari selama 80 tahun.

Boleh ke Boleh?

Faham ke faham?

==========================================================================

image4

Okey, mari kita ambil atau kaji situasi paling teruk @buruk(worst case scenario) boleh berlaku jika anda tiada kad perubatan.

Anda telah di diagnos dan doktor mengesahkan anda mengidap kanser stage 3 dimana anda perlu membelanjakan sejumlah RM300,000 bagi merawat penyakit ini. Masalahnya sekarang…

Ada ke duit simpanan sebanyak itu?

Kebanyakkan org jika berlaku situasi ini akan:-

1/- iklan mohon bantuan

2/- pinjam sanak saudara

3/- gadai/pajak rumah, barang kemas, tanah, kereta.

4/- pinjam abg Long. (Ah Long)

5/- mencari rawatan alternative.

6/- putus asa dan terpaksa terima kenyataan (dah takdir kan).

image3

Tetapi jika anda ada duit simpanan sebanyak itu… Alhamdulillah.. Anda akan tulis cek dan doktor pon melakukan rawatan baikpulih ke atas kanser  tersebut.

Setelah 3-5 tahun anda diisytiharkan bebas kanser dan meneruskan kehidupan seperti biasa.

Namun disebabkan kesan sampingan rawatan tersebut buah pinggang anda mengalami kerosakan dan anda perlukan rawatan dialisis seumur hidup dan belanja perubatan mungkin melebihi RM50,000.

Ketika ini duit simpanan anda sudah kehabisan dan anda kembali mengikut seperti apa yang dibuat oleh kebanyakkan orang diatas.

Dengan adanya KAD PERUBATAN dengan hanya MENYIMPAN RM5 sehari :-

Berapa pon yang doktor perlukan utk rawat kanser RM300,000? Boleh jer. Kad perubatan akan tanggung.

Berapa bil rawatan dialisis RM50,000? Boleh jer. Kad perubatan masih boleh tanggung.

PruBSN-TakafulLink-620x330

So, Apa nak buat dengan duit simpanan yang anda ada sebelum ini:-

GUNA UNTUK DAPATKAN KAD PERUBATAN.

GUNA UNTUK PERBELANJAAN KELUARGA pergi dan balik melawat dan menjaga anda.

GUNA UNTUK MELABUR.

GUNA UNTUK PENDIDIKAN ANAK-ANAK.

GUNA UNTUK PERGI MELANCONG.

GUNA UNTUK MENYUMBANG KEPADA YAYASAN BAGI MENOLONG ORANG SEPERTI ANDA.

GUNA UNTUK MENYUMBANG KEPADA MASJID, ANAK-ANAK YATIM DAN LAIN-LAIN.

=======================================================================

INGAT anda juga masih ada lagi duit SIMPANAN lain, iaitu RM5 SEHARI yang anda simpan bagi mendapatkan KAD PERUBATAN.

Katakanlah, Anda dah menyimpan selama 15 tahun

RM5 SEHARI X 30 HARI X 12 BULAN X 15 TAHUN ==>RM27,000. WOW, banyak tu..

=======================================================================

image2

Okeylah mungkin tak akan dapat sebanyak itu.. mungkin dapat RM10,000 masih okey lagi.. berbanding RM400,000 yang telah dibiayai oleh KAD PERUBATAN.

Memang JIMAT GILA, MEMANG Berbaloi GILA..SAPA NAK BAGI ??

Ini BARU sentuh, pasal bil hospital yang ditanggung oleh KAD PERUBATAN ..

Tak cerita lagi tentang DUIT PAMPASAN 36 JENIS PENYAKIT KRITIKAL, DUIT PAMPASAN PENYAKIT PERINGKAT AWAL, DUIT PAMPASAN KEMALANGAN, kalau lumpuh dapat lagi DUIT PAMPASAN LUMPUH KEKAL dan PENGECUALIAN CUKAI dan banyak lagi.

Semua ini, dapat anda miliki, Dengan hanya SIMPAN RM5 SEHARI JER..NAK KE NAK-NAK??

=======================================================================

Ingatlah..jangka hayat kita semakin berkurang, seharian kita terdedah kepada bahaya dan risiko walaupun ditempat yang paling selamat. Jika kita seorang bertanggungjawab kita tidak mahu membebankan diri, keluarga dan masyarakat ketika kita hidup atau meninggal dunia. Begitu juga orang yang kita sayangi, mereka juga memerlukan perlindungan supaya tidak membebankan kita di kemudian hari. Oleh itu, perlindungan diri, pengurusan kewangan, pengurusan harta dan hutang amat penting kepada setiap insan yang bernama manusia, dan ini semua, ditunjangi oleh pengurusan risiko. Perlu diingat, risiko dan hutang perlu DIURUS, bukan DIHINDAR, bukan sahaja dalam pelaburan, bahkan dalam apa jua konteks dalam aspek kehidupan, ianya memerlukan pengurusan risiko.

Bagi mengurus risiko, kami di PruBSN Takaful menyediakan plan perlindungan diri, keluarga dan kekayaan anda..Anda hanya perlu menyimpan dan memperolehi polisi perlindungan tersebut supaya anda dan keluarga anda dapat perlindungan juga wang pelaburan atau kekayaan anda dapat disalurkan kepada pewaris anda supaya hidup dan mati anda dalam keadaan aman dan tenteram(tidak terbelenggu dengan hutang).

Tetapi jika tiada apa-apa berlaku kepada anda… anda masih mendapat balik duit yang simpan tersebut sebagai wang simpanan hari tua.. pencen anda.

Bilakah anda perlukan Kad Perubatan?

10447159_808458905841808_8514438678744036512_n

Ketika anda masih sihat.

Bilakah Kad Perubatan tidak lagi dapat anda miliki?

Apabila anda sudah sakit atau ditimpa kecelakaan. Sudah terlambat.

Adakah anda ingin kami bantu sebelum terlewat?

Sila SMS | Call | WhatApps | WeChat ke 019 478 4777.

Kami akan menghubungi anda untuk membuat temujanji.

Sila klik di bawah untuk mengisi borang mendapatkan quotation percuma.

ambiltahu

1 2